Filter by France
Auvergne-Rhône-Alpes
Bourgogne-Franche-Comté
Bretagne
Centre-Val de Loire
Corse
Grand Est
Guadeloupe
Guyane
Hauts-de-France
Ile-de-France
La Camargue
La Réunion
Martinique
Mayotte
National
Normandie
Nouvelle-Aquitaine
Occitanie
Pays de la Loire
Provence Alpes Côte d’Azur
Filter by Monde
Afrique
Amérique du Nord
Amérique du Sud
Antarctique
Arctique
Asie
Europe
Océanie
Filter by Types de ressource
À connaître
À écouter
À lire
À voir
Filter by Types d'outil
Fédérer
Agir
Évaluer
S'inspirer
Se former
Filter by Guide
Bourses, prix & résidences
Coopération
Création
Diffusion
Formation
Organisations
Production
Filter by Actualités
Appels à projets
Conférences, ateliers
Expositions, manifestations
Klassik im Club – Ein neues Konzertformat für ein neues Publikum?

Klassik im Club – Ein neues Konzertformat für ein neues Publikum?

L'auteur interroge notre rapport contemporain à l'art, et les risques de sa marginalisation.

 » The publication of this work may come to the regular reader of the Cultura21 eBooks series as a surprise, at first sight. In her work, the author engages in a typical art-sociological inquiry into the causes of, and some possible solutions to, the crisis of an art form which is at risk of losing its audience base : classical music. To the reader who is especially interested in how culture and the arts may contribute to a civilizational transformation towards a more sustainable future, the question of the survival of a form of elitist “high art” may seem trivial or off-topic.

However, I would like to suggest that this is not the case, for a 9number of reasons:

Firstly, the rich tradition of classical music in Europe belongs to our cultural heritage, and the survival of this cultural heritage constitutes one aspect of the cultural dimension of sustainability. A society caring for its cultural diversity and cultural vitality cannot just look away, while one major area of live musical practice is at risk of falling into irrelevance, because of its relative non-attractiveness to a large part of the population. (Note that the “relative non-attractiveness” argument, as discussed in this volume, applies to traditional formats of live classical music, and not to recorded classical music.)

Secondly, this work illustrates the question of what cultural sustainability means for the production and consumption of culture – and more generally for cultural practices. Cultural sustainability is neither the denial of social change and social transformations under a conservative mindset, nor the uncritical acceptance of any social change or social transformation under the guise of ‘progress’.
Therefore, the safeguarding of cultural diversity and of living, intangible cultural heritage should not mean the inflexible conservation of frozen cultural and artistic practices. Rather, it should mean the preservation of the resilience of such cultural and artistic practices, allowing them to stay relevant in contemporary cultures and to evolve within co-evolving social, (inter-)cultural, political, economic and ecological contexts.

With these two arguments in mind, it becomes apparent that the work conducted by Malene Hill on “Klassik im Club” is highly relevant to the contemporary question of cultural sustainability in the European context.  »

 

Avant-propos de l’ouvrage écrit par le Dr. Sacha Kagan

 

Télécharger l’ouvrage (en allemand) sur www.magazin.cultura21.de


A voir aussi

“Pour une insurrection des sens”, un essai de Jean-Philippe Pierron
Socialter Hors-série N°9 : Renouer avec le vivant
Appel aux évènements sociaux/culturels pour le Congrès mondial de la nature de l’UICN 2020

  • Actualités
    Actualités

    L'actualité française et internationale des rendez-vous de l'art et de l'écologie : manifestations, appels à projets, rencontres...



  • S’impliquer
    S’impliquer

    Les bonnes pratiques, guides et outils pour réduire ses impacts.



  • Se ressourcer
    Se ressourcer

    Les ressources théoriques et inspirantes sur les enjeux croisés culture et écologie.



  • Fédérer
    Fédérer

    Le répertoire des acteurs de l’écologie culturelle en France et dans le monde.



  • À propos
    À propos

    Ressource0 est le premier média et centre de ressources français réunissant les univers des arts et des écologies. Ressource0 relaie l’actualité française et internationale consacrée à l’art et à l’écologie, diffuse les outils et bonnes pratiques, centralise l’ensemble des références intellectuelles sur cette thématique et recense les acteurs clés. 


This site is registered on wpml.org as a development site.